Zadzwoń do nas

Dziś jest czwartek 25 kwietnia 2024
logotyp Iceland, Liechtenstein, Norway grantsflaga Unii Europejskiej

Przyjmowanie wniosków o wydanie dowodów osobistych:

Wydział Spraw Obywatelskich i Obrony Cywilnej UM w Żywcu, Rynek 2 pok.13 (parter, bud.A)

tel. 33 4754285,334754253,

Godziny otwarcia: codziennie 7.30-16.00

W razie jakichkolwiek wątpliwości prosimy o kontakt osobisty bądź telefoniczny z pracownikami Biura Dowodów Osobistych.

Dowody osobiste wydane przed 1 marca 2015 zachowują ważność do upływu terminu w nich określonych.

Dowód osobisty wydaje się nieodpłatnie

Wniosek składa się w dowolnej gminie na terytorium RP

Wniosek składa osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych.

O niemożności złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego, spowodowanej chorobą, niepełnosprawnością, wnioskodawca powiadamia organ gminy, który zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby.

Czas oczekiwania na wydanie dowodu osobistego wynosi do 30 dni

 

Dokumenty w momencie złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego:

  • wniosek o wydanie dowodu

  • aktualna kolorowa fotografia (powinna mieć nie więcej niż 6- miesięcy) o wymiarach 35mmx 45mm, wykonana na jednolitym tle, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą osobę z ciemnymi szkłami, a osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania-fotografię  przedstawiającą osobę z nakryciem głowy ( obowiązkowo załączyć do wniosku: orzeczenie o niepełnosprawności osoby do lat 16 lub oświadczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, które ukończyły 16 lat, zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej)

  • dowód osobisty do wglądu ( w przypadku braku dowodu: zagubienie, kradzież, inny dokument tożsamości ze zdjęciem np. paszport, prawo jazdy), gdy osoba składa wniosek o pierwszy dowód okazuje legitymację szkolną bądź ważny paszport

    W przypadku gdy dane zawarte we wniosku nie są zgodne z danymi w rejestrze RDO lub rejestrze PESEL, organ gminy może w celu uzgodnienia niezgodności, żądać od wnioskodawcy skróconego polskiego odpisu aktu urodzenia albo skróconego polskiego odpisu aktu małżeństwa, orzeczenia sądu, potwierdzenia obywatelstwa polskiego w przypadku niezgodności obywatelstwa.

     

     

    Dowód osobisty dla osób małoletnich, które nie ukończyły 5 lat, ważny jest przez okres 5 lat od daty wydania

    Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 5 rok życia, jest ważny 10 lat od wydania.

    Na wyrobienie dowodu dla osoby niepełnoletniej wyraża zgodę jeden z rodziców lub opiekun prawny.

    Nie wcześniej niż 30 dni przed datą 18 urodzin, osoba może złożyć wniosek samodzielnie.

    Złożenie wniosku dla osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność wymaga jej obecności przy składaniu, wyjątek stanowią osoby które nie ukończyły 5 roku życia.

     

     

    Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek.

    Odbiór dowodu dla osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych dokonuje rodzic lub opiekun prawny.

    W przypadku gdy wniosek został złożony w miejscu pobytu osoby (choroba, niepełnosprawność) odbioru może dokonać pełnomocnik legitymujący się pełnomocnictwem szczególnym do dokonania jego odbioru.

     

    Wydanie nowego dowodu następuje w przypadku:

  • upływu terminu ważności dowodu osobistego

  • zmiany danych zamieszczonych w dowodzie ( zmiana nazwiska, imienia), zmiana adresu miejsca zameldowania posiadacza dowodu nie stanowi podstawy do jego wymiany

  • utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego

  • zmian wizerunku twarzy

 

  • Unieważnienie dowodu osobistego następuje:

    - z dniem upływu terminu ważności dowodu osobistego

    - z dniem zawiadomienia o utracie dokumentu, jego zniszczenia lub z dniem przekazania przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego

    - z dniem utraty obywatelstwa polskiego przez posiadacza dowodu

    - z dniem zgonu posiadacza dowodu

    - z dniem odbioru nowego dowodu osobistego wydanego w miejsce poprzedniego

    - po upływie 4 miesięcy w przypadku zmiany danych

 


Załączniki:

Facebook
Poleć stronę