Co warto zobaczyć ...
Rynek swoim kształtem przypomina czworobok
o założeniu średniowiecznym. Po wschodniej stronie Rynku znajduje się
Ratusz, a w nim nowa siedziba Władz Samorządowych Miasta Żywca, z okazałą
salą posiedzeń. Na frontowej ścianie dwa herby: Polski i Żywca. Z Ratusza,
rozlega się o godz. 12.00 hejnał żywiecki. Melodia nawiązuje do kultury
regionu: pierwsza część hejnału, grana na trąbce - nawiązuje do kultury
mieszczan żywieckich, druga - na pasterskich trąbitach - symbolizuje folklor
żywieckiej wsi. Obecna zabudowa Rynku pochodzi z II-giej połowy XIX w. Pośrodku
usytuowana jest fontanna z posągiem .w. Floriana. Natomiast na płycie Rynku
znajduje się tablica ufundowana przez społeczeństwo miasta Żywca w 70-tą
rocznicę odzyskania niepodległości, upamiętniająca wymarsz legionistów na
front w 1914 roku.
Dzwonnica - zbudowana z kamienia w latach 1723-1724 staraniem Franciszka Wielopolskiego na miejscu poprzedniej drewnianej z roku 1582, która spłonęła w czasie pożaru miasta w 1721 r. Dzwonnica ma kształt kwadratowy, jest czterokondygnacyjna, nakryta dachem w kształcie namiotu. Na szczycie znajduje się ruchomy kogucik, wskazujący kierunki wiejącego wiatru, a poniżej chorągiewka z herbem Wielopolskich - "Starykoń" i datą 1723. Najwyższe piętro z dużymi otworami w ścianach stanowi pomieszczenie dla dzwonów. Na Dzwonnicy znajdują się cztery pamiątkowe tablice poświęcone:
- 100-leciu rocznicy Bitwy pod Racławicami oraz pamięci Tadeusza
Kościuszki, 4 kwietnia 1894 r.,
- poległym legionistom miasta Żywca, 1914-1934,
- poległym mieszkańcom miasta Żywca w wojnie obronnej 1919-1920,
- pobytowi Ojca
świętego Jan Pawła II w Żywcu, 22 maja 1995 roku.
Kościół p.w. .w. Krzyża - nazywany również
kościołem Trzech Krzyży, zbudowany z kamienia w stylu gotyckim, został
rozbudowany w okresie baroku. W 1690 roku staraniem księdza Wojciecha
Symeliusza, proboszcza i dziekana żywieckiego, zostało powiększone
prezbiterium. Dobudowano wtedy kolistą absydę, natomiast w 1878 r. powstała
kaplica Ogrójca, a w 1910 r. wieża. Wnętrze nawy nakryte jest pozornymi
sklepieniami kolebkowymi, a spadzisty dach - gontem. W ołtarzu głównym
znajduje się wczesnobarokowy drewniany krucyfiks. Po bokach umieszczono nowsze
posągi Matki Boskiej, .w. Jana Ewangelisty oraz Marii Magdaleny. W kościele
znajduje się również kilka pięknych ołtarzy bocznych. Z dawnego wyposażenia
zachowało się wiele cennych przykładów sztuki gotyckiej takich jak: "Opłakiwanie"
- obraz temperowy na desce
Stary Zamek - najstarszy obiekt świecki
w miećcie pochodzi prawdopodobnie z I-szej połowy XV w. Budowę jego
przypisuje się książętom oświęcimskim lub Mikołajowi Strzale - herbu
.Kotwicz.. Za czasów panowania rodziny Komorowskich herbu .Korczak., zamek uległ
kilku poważnym zmianom w wyglądzie. W roku 1569 staraniem Jana Spytka
Komorowskiego przeistoczył się we wspaniałą renesansową rezydencję, powiększoną
w latach 1721-1723 przez Wielopolskich. W roku 1838 dobra Wielopolskich wykupili
Habsburgowie i oni to w latach 1850-1870 dokonali kolejnej przebudowy zamku.
Stary Zamek wzniesiony jest z kamienia łamanego, otynkowany, a obecna elewacja
zaprojektowana została przez Karola Pietschkę w 1870 r. Wnętrza pozbawione są
pierwotnego wystroju, jedynie część sal II-go piętra ma częściowo zachowaną
polichromię nowożytną. Od północnego wschodu łączy się z zamkiem
czworoboczna wieża, zwieńczona neogotyckimi krenelażami. Dziedziniec, który
uległ stosunkowo najmniejszym zmianom otaczają z czterech stron trójkondygnacyjne
arkadowe galerie. Arkady, na parterze o kolumnach toskańskich, a na drugim piętrze
o słupach żeliwnych z XIX w., zastosowanych w miejsce pierwotnych drewnianych.
Ten arkadowy dziedziniec jest często uważany za najpiękniejszy w Polsce - po
Wawelu w Krakowie i Baranowie Sandomierskim. Po wyremontowaniu Zamku w latach
70-tych XX wieku część pomieszczeń przeznaczono na stylową kawiarnię
"Rycerską".
Pałac Habsburgów, nazywany też Nowym
Zamkiem - wybudowany na swą siedzibę przez rodzinę Habsburgów na przełomie
XIX i XX w. W miejscu obecnego pałacu stały barokowe oficyny zamkowe
Wielopolskich. Budowa pałacu trwała etapami, na samym końcu został
dobudowany tzw. pawilon rozrywkowy mieszczący na parterze kręgielnię, a na piętrze
salę balową, która zachowała się do dzisiaj. Obecnie pięknie odnowiona, ze
względu na swoje walory akustyczne jest wspaniałym miejscem koncertów
kameralnych. Pałac został przebudowany, odnowiony i rozbudowany w latach
1906-1910 według projektów architektów Tadeusza Stryjeńskiego i Franciszka Mączyńskiego
z Krakowa. Tadeusz Stryjeński zajmował się również projektowaniem wnętrz.
Kominki sprowadzono z Włoch, urządzenia łazienek z Anglii, a meble z krajów
austriackich. Po upaństwowieniu dóbr arcyksiążęcych w 1945 roku pałac stał
się siedzibą Zespołu Szkół Drzewnych i Leśnych. 25 stycznia 1992 roku Żywiec
gościł przedstawicieli rodu Habsburgów - księcia Karola Stefana z córką
Krystyną, zamieszkałego w Szwecji i jego przyrodniego brata Kazimierza
Badeniego (ojca Joachima z Klasztoru Dominikanów w Krakowie). Decyzją władz
samorządowych miasta i powiatu córka Karola Olbrachta - Maria Krystyna
Habsburg otrzymała w pałacu mieszkanie, do którego wprowadziła się na stałe
wiosną 2003 roku.
Park Zamkowy z Domkiem Chińskim – to dawny ogród
zamkowy, o powierzchni około 26 ha. Jak pisze Andrzej Komoniecki w
"Dziejopisie Żywieckim ",...założony był włoską modą...".
Wyraźnie składał się z dwóch zespołów, jeden złożony z kwater i drugi z
regularnie posadzonym drzewostanem. Przez pierwszy zespół przebiega kanał, który
powstał w II-giej połowie XVIII w., z tego też okresu pochodzi altana
zbudowana w formie Domku Chińskiego, z uwidocznionym ponad dachem herbem
Wielopolskich - .Starykoń.. Domek jest pozostałością dawnej architektury
ogrodowej, murowany na rzucie ośmioboku i dwukondygnacyjny. Na przełomie XIX i
XX w. park o układzie geometrycznym został przekomponowany w duchu angielskich
założeń krajobrazowych, wtedy to wspomniany Domek Chiński znalazł się na
wyspie. W latach 1930-1936 wprowadzono nowe elementy dekoracyjne, które
projektowała Angielka Brenda Colvin, a realizowała ogrodniczka Kit Beckh. Na
osi głównej Pałacu powstała polana widokowa, założono okrągły basen z
fontanną, pergole oraz półkoliste rozarium. Drewniane mostki nad kanałami
zastąpiono kamiennymi, a na dziedzińcu zewnętrznym miedzy Pałacem Habsburgów,
a Starym Zamkiem wybudowano ozdobną, kutą z żelaza studnię, którą wykonał
rzemieślnik żywiecki Julian Rybarski.
Konkatedra p.w. Narodzenia Naj.więtszej Maryi Panny -
w stylu gotyckim i renesansowym, z dobudówkami oraz przeróbkami barokowymi i późniejszymi.
Przy prezbiterium znajduje się zewnętrzna, sześciobocznakaplica Ogrojca z
1639 roku, a od południa zakrystia wraz z babińcem dobudowana w 1903 roku. Kościół
swymi początkami sięga I-szej połowy XV wieku. Następnie w latach 1515-1542
został znacznie rozbudowany przez podwyższenie murów, przedłużenie
prezbiterium i nawy. W latach 1582-1585 ponownie powiększony
przez przedłużenie nawy i wzniesienie renesansowej wieży, przez budowniczego
włoskiego Jana Ricciego. Do nawy przylegają dwie kaplice grobowe: od północy
- Komorowskich z lat 1596-1608, od południa - Habsburgów z 1929 roku. Na dachu
kościoła mieści się sygnaturka z 1711 roku. Główne wejście do kościoła
znajduje się pod wieżą, gdzie nad portalem widnieje napis "R.P.
1515" z płaskorzeźbą kamienną pochodzącą z zamku, z herbem "Korczak".
Data odnosi się do renesansowej rozbudowy kościoła w czasach Komorowskich.
Grubość wieży u podstawy wynosi około 2,4 m. We wnętrzu katedry w części
zachodniej znajduje się sklesieciowe, natomiast w prezbiterium sklepienie
kolebkowe z lunetami z 1712 roku. W lewym ołtarzu /typu szafiastego zamykanym
dwoma malowanymi skrzydłami ze scenami związanymi z kultem Matki Boskiej Różańcowej/
największym i najcenniejszym skarbem jest płaskorzeźba polichromowana - Zaśnięcie
Matki Boskiej z 1500 roku, zakupiona na Węgrzech. W prezbiterium kościoła
znajduje się ołtarz główny, późnobarokowy z 1724 roku, z posągiem Matki
Boskiej Niepokalanego Poczęcia. W nawie świątyni zobaczyć można ambonę w
tzw. Stylu regencji z 1748 roku. W części zachodniej mieszczą się chór i
organy późnobarokowe, zbudowane w latach 1713-1714. Ponadto godne uwagi są:
żelazne drzwi od dawnej zakrystii z 1583 roku, stalle obok ołtarza głównego
z XVIII w.,w kaplicy Habsburgów ołtarz rokokowy z XVIII w. z obrazem Matki
Boskiej Częstochowskiej oraz późnobarokowa płaskorzeźba .w. Anny
Samotrzeciej. Papież Jan Paweł II bullą "Totus Tuus Poloniae Populus"
wydaną 25 marca 1992 roku, utworzył Diecezję Bielsko-Żywiecką, a ten kościół
stał się konkatedrą.
Kościół p.w. .w. Marka – wybudowany został
z legatów testamentowych w rok 1591, jako wotum przebłagalne dla odwrócenia
szerzącej się w Żywcu zarazy. Początkowo był to kościółek drewniany, a
obecny pienie kolebkowe z lunetami z 1641 roku, a w dalszej części -
murowany,
wzniesiony został w roku 1885. W środku świątyni był niegdyś gotycki
tryptyk, z którego zachowały się skrzydła przedstawiające Chrystusa
Bolesnego, Matkę Boską oraz świętych. Obecnie skrzydła znajdują się w
Muzeum Narodowym w Krakowie. Na zewnątrz, we wnęce wieży, pozostała
drewniana, polichromowana płaskorzeźba .w. Marka. Wokół kościoła powstał
cmentarz, który był czynny do początku XX wieku.
Lasek .w. Wita - zajmuje piękny zakątek,
u podnóża wysokiego stoku porośniętego wysokimi dębami, bukami i lipami.
Dawniej znajdowała się tam kaplica ze źródełkiem, którego patronem był św.
Wit. Wodzie ze źródła przypisywano od niepamiętnych czasów właściwości
lecznicze. Samo źródło wokół kaplicy posiadało bardzo odległą i
tajemniczą przeszłość. W dawnych, przedchrześcijańskich czasach w miejscu
tym miała wznosić się świątynia słowiańskiej bogini Żywii, od której,
jak głosi jedna z legend, powstała nazwa miasta Żywca. Do roku 1669 w pobliżu
źródełka stała kamienna Boża Męka. W tym równie ż roku przybył do Żywca,
po abdykacji, król Jan Kazimierz, by czekać tu na wynik elekcji, a następnie
udać się do Francji. Zdarzyło się podczas pobytu, że król zachorował na
oczy, a ponieważ właściwości lecznicze źródła św. Wita znane były w całej
Żywiecczynie, zaproponowano królowi przemycie oczu wodą źródlaną. Wyniki
kuracji okazały się znakomite. Król wrócił do zdrowia i w dowód wdzięczności
polecił obok źródła wybudować drewnianą kapliczkę, która przetrwała do
1869 roku. W tym też roku wybudowano neogotycką kapliczkę murowaną, wg planów
Karola Pietschki, którą w roku 1964 zburzono, lecz źródełko ocalało przed
zalaniem wodami Jeziora Żywieckiego.